Arran de la pandèmia del Coronavirus són moltes les empreses que han decidit que els seus treballadors no es desplacin a centre de treball per motius de seguretat. L’obligatorietat de dur a terme un confinament estricte per part de tota la població ha forçat la implementació d’aquesta mesura en l’àmbit laboral.
El teletreball o treball a distància és una forma d’organització de la feina que consisteix en l’exercici de l’activitat professional dels empleats d’una empresa des d’un lloc diferent a la seu d’aquesta. Habitualment es porta a terme des de casa, tot i que no impedeix al treballador decidir un altre lloc per dur a terme les tasques assignades per l’empresa.
Solen emprar-se alguns mitjans tecnològics com ordinadors, smartphones o internet per comunicar-se entre empresa-treballador per poder controlar adequadament la gestió de la feina a realitzar en funció de les necessitats.
El treball a distància pot ser total, quan la jornada laboral del treballador és exercida al complet teletreballant o parcial si en el contracte es pacten una part de la jornada a realitzar a distància i la resta acudint a un centre de treball de l’empresa.
Actualment es creu que el 40% de la feina que es realitza a Espanya es podria realitzar sense la necessitat d’acudir a la seu de l’empresa, únicament organitzant als empleats de diferent forma a la que es ve fent i dotant al treballador de totes les eines necessàries per a un correcte funcionament.
Tot i això, la implementació del treball a distància a Espanya queda molt lluny de les xifres de teletreball en altres països d’Europa com ara Dinamarca, Suècia o Holanda.
Probablement, la sensació que puguin tenir empresaris o caps de no tenir controlats en tot moment als seus treballadors sigui un dels majors inconvenients a l’hora d’augmentar els índexs de teletreball.
Avantatges del teletreball
En sentit contrari a la sensació de descontrol que poguessin tenir les empreses sobre els seus empleats, hi ha nombrosos estudis que reflecteixen una sèrie d’avantatges clars tant a empresa com a treballador sobre la pràctica de l’teletreball :
- Flexibilitat horària del treballador;
- Conciliació dels treballadors entre vida laboral i familiar;
- Estalvi de temps, costos en desplaçaments i descens de la contaminació a les grans ciutats;
- Augment de la productivitat de la plantilla;
- Augment de l’atractiu de l’empresa a l’hora d’allargar la carrera laboral i fidelitzar els treballadors;
- Descens en espais i costos energètics per part de l’empresa.
Tots els aspectes positius esmentats anteriorment són el resultat d’un pla o estratègia empresarial, no són fruit de la casualitat.
Pautes per al teletreball
Perquè el rendiment laboral dels treballadors sigui el desitjat us donarem unes pautes que considerem necessàries en la majoria dels casos:
- Gestió de la feina de la mateixa manera que si aquest es realitzés a l’empresa. L’assignació clara de les tasques a realitzar per cada un dels empleats i el control per part d’encarregats d’aquestes tasques és important perquè no hi hagi endarreriments ni descensos puntuals en la productivitat. El obligar el treballador a informar telemàticament de quin és el treball realitzat en cada moment pot ser de gran ajuda (algunes eines molt eficaces són Todoist o Trello ) .
- Dotar els treballadors del material necessari per a l’acompliment òptim de les seves funcions. Els empleats han de tenir accés a el mateix material que poguessin tenir a la seu de l’empresa .
- Fixar uns horaris de treball. Amb més o menys flexibilitat, això ja dependrà del sector en el qual es treballi i de la necessitat d’estar connectats entre els membres de l’equip de treball. Si es tracta de dur a terme projectes conjunts, establir horaris comuns entre empleats serà de vital importància per mantenir altes taxes d’eficiència.
- Mesurar el treball. L’ús d’eines o aplicacions que compten quant de temps es destina a cada tasca programa dins de l’ordinador és fonamental (també serveixen les aplicacions esmentades anteriorment). A posteriori, es podrà analitzar les dades per millorar dia a dia i no destinar massa temps a tasques que no són tan importants per a l’empresa.
En tots aquells casos en què no s’estiguessin complint escrupolosament les jornades laborals dels treballadors o es poguessin estar realitzant altres activitats durant la mateixa, els detectius privats podem ser de gran ajuda. Des Axioma Detectius Barcelona prestem servei a empreses per descobrir possibles incompliments de jornada, atribució d’activitats alienes a la mateixa o actes de competència deslleial, entre d’altres. Contacta’ns sense compromís.